Sok fotós álma, hogy eljusson Izlandra. De vajon mennyiből is lehet ezt kihozni pontosan ?

Én ugyan még csak először jártam ott, de mégis azt gondolom, hogy a lenti adatok talán jó kiindulópontot jelenthetnek mindenki számára, aki már tervezi az utazást és nem tudja mennyi az annyi.

Ha olcsón akarod kihozni, akkor szerintem ez a 2 legfontosabb dolog, amire figyelned kell :

1. Felejtsd el a szervezett utakat, inkább szervezd meg te magad

2. Ne egyedül menj. Ha többen mentek, akkor olyan költségeket mint pl. autóbérlés vagy benzinpénz szét lehet osztani, és úgy már egész kifizethető a dolog. Ráadásul, ha ismerősökkel mész akkor jobban lehet a csomagokkal logisztikázni.

Apropó csomag…

Fotósként felmerül a kérdés, hogy mit is vigyél magaddal. Mi a WizzAir-nél a  “gurulós bőrönd + kézitáska” kombót választottuk, így számomra világosan adódott a feladat, hogy a 40x30x20 kézitáska lesz az, amibe a fotós felszerelésemnek bele kell majd férni.

Ennek érdekében gyorsan be is szereztem, egy Vanguard Veo Discover 38 fotóstáskát. Különösen tetszett benne, hogy bele lehet rakni egy utazóállványt is, így lehetőségem nyílt a vízeséseknél hosszú záridővel is fotózni. Viszont tudni kell, hogy ez a táska kicsit necces a 40x30x20 megengedett mérethez, a maga 42x29x16 -os külső méreteivel. Jól látszik, hogy a 29-cel és a 16-tal nincs para, viszont a 42 az több mint a 40. Nos, nekem senki sem ellenőrizte le és végső soron a repcsin simán befért az ülés alá, szóval nem volt gond. Ha lemérték volna, szerintem akkor is bele tudtam volna passzírozni a 40 centibe, mert csak az állványtartó rész “fedele” nyúlik túl egy kicsit.

Amiket a táskába raktam :

• Sony A7III váz (most különösen kapóra jött, hogy ez a váz sokkal könnyebb, mint a régi Nikon D750-em)
  • Sony 28-70 f/3.5-5.6 objektív, ami a vázzal együtt volt kitben
  • Tamron 17-28 f/2.8 objektív
  • Sony RMT-P1BT távkioldó
  • LEE 100 Big stopper és Little stopper szűrők (+filtertartó+adapter)
  • Vanguard VEO2 Go 265AB állvány
  • egy rakás memóriakártya
  • akksitöltő

Tudni kell, hogy az utazás előtt ca. 1 hónappal váltottam Nikonról Sonyra szóval itt még nem volt időm objektíveket “felhalmozni”, így nem volt olyan jellegű gond, hogy “mi is vigyek magammal?” vagy pl. “vigyek-e telét?”

A fentiekkel egész jól elvoltam kint és a táskában még maradt hely 2 szendvicsnek, pár müzliszeletnek, sőt bele tudtam rakni a telefontöltőmet és 1 powerbank -et is.

Ha újra kellene csomagolnom, akkor azt mondanám, hogy érdemes berakni egy esővédőt is a fényképezőgép számára.

És akkor mennyibe is került a “nyaralás”…

Februárban kezdtük el tervezgetni, hogy négyen kimegyünk Izlandra. A WizzAir -nél pedig pont volt márciusra egy repülőjegy akció, így lecsaptunk rá. Március 3-án oda, március 7-én pedig vissza. Itt fontosnak tartom megemlíteni, hogy naiv Izland-szüzekként bár tudtuk, hogy márciusban ott hideg lesz, arra nem számítottunk, hogy MINDENT hó fog borítani. Azt hittük hasonló lesz a március mint itthon, hogy legalább valami dombok vagy fák vagy ilyesmi látszani fog. Nos…nem. Szóval ha csak turistaként mész, akkor jó lehet a március körüli utazás, mivel sokkal kevesebb ember van kint és sokkal olcsóbban kapsz szállást, repcsijegyet. Ráadásul ekkor még az északi fénynek is szezonja van. De fotósként az mondom, hogy legközelebb inkább rászánom a több pénzt és inkább megyek júniusban, amikor több a szín és kevesebb a fehér.

• Repülőjegy oda-vissza (gurulós bőrönd + kézitáska) : 54.844 Ft/fő
  • Szállás 4 éjszakára : 39.739 Ft/fő
  • Autóbérlés + fullos autóbiztosítás : 20.348 Ft/fő
  • Eltankoltunk összesen 29.362 Ft-ot, ami tehát 7.341 Ft/fő
  • Parkolójegyre pedig elvertünk 3.537 Ft-ot, ami 884 Ft/fő
  • Ezenkívül mi (ha már ott voltunk) elmentünk a Blue Lagoonba is, ahová a belépő 27.050 Ft/fő volt.

Minden együtt : 150.206 Ft/fő
Ha kihagyod a Blue Lagoont (de nem javaslom mert szuper élmény), akkor 123.156 Ft/fő

Néhány megjegyzés a fenti számokhoz :

Repülő : WizzAir
Szállás : Airbnb
Autóbérlés : AVIS
Az AVIS szolgáltatásával maximálisan meg voltunk elégedve. Az autót át tudtuk venni a keflaviki repülőtéren és ott le is tudtuk adni, sőt leadáskor meglepetésként ért minket, hogy semmit sem kellett sétálnunk, mert ingyen transzfert biztosítottak az irodájuktól a reptér bejáratáig. Az irodában ráadásul ingyenes kávégép várt minket (kávé, forrócsoki, stb…). A tervünk az volt, hogy mivel bőven van téli vezetési tapasztalatunk, ezért egy Volkswagen Golf -ot szerettünk volna bérelni. Úgy gondoltuk abba már belefér minden csomagunk. A foglalást úgy lehetett megtenni, hogy “VW Golf vagy hasonló” így végül egy Hyundai i30-at kaptunk, amit imádtunk. A kormányfűtés és az első ülésfűtés rendkívül hasznosnak bizonyult. Tudni kell, hogy elvileg vannak olyan helyek ahová célszerű 4×4-es autóval elindulni, mi mégis eljutottunk pl. a Sólheimajökull gleccserhez is…bár volt egy pont ahol néztem, hogy itt nem fogunk tudni visszamenni, de végül könnyen megoldottuk.

Parkolójegy : Reykjavikban és egyéb városokban nem igazán vettem észre, hogy pénzt kérnének a parkolásért, sőt meglepődtem rajta, hogy a WC-használatért sem kellett szinte sehol fizetnünk. Néhány nagyobb turista látványosságnál azonban fizetős a parkoló. Ha jól emlékszem mi a Thingvellir Nemzeti Parknál, a Seljalandsfoss vízesésnél és a Gulfoss vízesésnél fizettünk.

A Blue Lagoon -t nem érdemes kihagyni. Bár fényképezőgépet oda nem vittem be, de számunkra az egész ottlét alatt ez volt az egyik legnagyobb élmény. Annyira, hogy nem is nagyon akartunk eljönni. Ha mész, akkor viszont érdemes belépőt foglalni a https://www.bluelagoon.com/ oldalon, mert hamar megtelik.

Annyit kell még tudni a költségekről, hogy Izland drága. Nem kicsit. Szóval érdemes lehet esetleg annyi kaját, tusfürdőt és egyebeket magaddal vinni amennyit csak tudsz (és persze amennyit a reptéren átengednek). A 4 nap alatt egyszer mentünk boltba, és nem vettünk semmi extrát (1 kenyér, 1 paprika, 1 előrecsomagolt felvágott, 1 joghurt és ca. 60 dkg csirkemell…gondolkozom, de talán más nem volt) és otthagytunk 7.028 Ft-ot.

Összegezve : fotós szempontból március szívás Izlandon, így én terveim szerint még valamelyik júniusban visszamegyek. Ha viszont elkerülnéd a tömeget és spórolnál a költségeken vagy esetleg pont a téli képekre hajtasz, akkor a fenti pénzből ki lehet hozni.